EYE ME

Semoga 2019 Lebih Bermakna

Esok 1hb Januari 2019. Saya memilih berada di luar kawasan perumahan saya dan di ruang yang saya selalu berkarya. Saya memilih untuk bersama anak, menantu dan besan, memilih menghabiskan dua hari ini untuk bukan sahaja bersama mereka, tetapi mencari angin yang berbeza di saat menulis warkah ini.

Hamparan kehijauan saujana mata memandang. Kicau burung menumpang hati ini untuk berasa lega kerana saya memilih untuk berpergian walaupun selayaknya saya bersama suami meraikan Tahun Baru. Pun apa bestnya sangat meraikan tahun yang berganti, ia cuma perubahan angka kepada yang lebih besar, dan besarnya itu bermakna juga akan tipisnya usia menuju ke alam yang abadi itu.

Lalu saya bersiap seadanya, tiada pun perlu membawa alat solek. Tiada perlu meneliti isi almari, no long dress, no booties, no heel, no swarovski and no accessories. Kerana berpergiannya tidak perlu itu semua, hanya pakaian harian, ekstra tuala dan sabun serta benda-benda basic. Sana mahu bersembang, makan-makan dan berkelah. Juga berjanji pada diri menggunakan dua malam ini berseorangan di bilik, di dalam telekung bersimpuh di sajadah untuk memohon rahmatMu. “Ya Tuhanku, tunjukkanlah aku cara mensyukuri nikmatMu yang engkau berikan kepadaku, suami dan anak-anakku dan supaya aku dapat berbuat amal soleh yang Engkau redai. Berikan kebaikan kepadaku dengan (memberikan kebaikan) kepada anak cucuku. Ya Tuhan kami, berikan kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami daripada seksa neraka.”

Berdoalah dan ‘bersendirian’ denganNya sambil memohon sebaik-baiknya bagi menghadapi tahun angka yang lebih besar untuk usia yang kian menipis.

Pagi selepas bersarapan kami menuju ke peranginan yang berselimutkan kehijauan, di bawah pepohon rendang yang sejuk untuk menikmati sesuatu yang berbeza. Ya airnya hangat, airnya ada kuasa menyembuh penyakit sendi-sendi, penyakit yang lainnya seperti darah tinggi dan penyakit lain yang menjangkiti badanmu. Sudah saya rendamkan kaki ini dalam air yang panas. Sudah separuh badan saya dicelupkan di dalam air panas lebih 40 darjah selsius… hem panas tetapi sedap, dan badan rasa ringan dan lega.

Kembali ke homestay, saya mencapai semula laptop ini untuk menyiapkan sesegera yang boleh tugasan yang mesti saya selesaikan. Saya tiada pilihan kalau mahu meneruskan tugasan saya sebagai pengarang, dan pengasas majalah ini. Saya juga tiada pilihan kalau mahu cerita saya terus dibaca. Saya harus mengotakan janji untuk menyempurnakan tugas saya ini. Saya akan membuat yang termampu dan terbaik dan tidak menyinggung sesiapa malah bisa membuat kalian yang mengikuti perkembangan majalah ini lebih gembira. Dan yang menyenangi diri ini juga rasa bahagia. Nah saya sudah bisa mengumpul pembaca melebihi jangkaan saya iaitu lebih dua juta. Cukuplah untuk membuat saya mahu meneruskan perjuangan ini. Itu saya dan anda bagaimana?

Sahabat, ini pesanku, “Tak perlu menjadi orang lain ketika ingin dipuja atau dipuji, kerana yang terpenting adalah ketika dirimu mampu menerima segala kekuranganmu dengan lapang dada.

Sahabat, ketika ada suatu hal yang membuatmu kecewa, itu bererti Allah sedang  mengingatkanmu akan sebuah kebahagiaan yang terjadi.”

Maka, syukuri apapun yang kamu miliki saat ini, dan mulailah untuk memperbaiki setiap kesalahan yang pernah dibuat di masa lalu untuk menjadi lebih baik di masa depan. Apapun yang terjadi dalam hidup ini, semuanya adalah suatu proses pembelajaran dan pendewasaan yang Allah ajarkan pada manusia.

Sahabat, kamu kata kamu tidak bahagia, kamu kata mimpi kamu tidak menjadi realiti. Kamu bosan dan merasakan Tuhan melupakan kamu dan tidak memberi kamu apa-apa kecuali kesusahan yang terusan menimpa.

Maafkanlah sikapmu ketika kamu tengah gagal meraih mimpi, percayalah akan ada banyak mimpi yang lebih besar dan lebih baik daripada mimpi yang pernah kamu rancang sebelumnya. Yang  sangat menyulitkan akan meninggalkan kamu sekira kamu tetap mempertahankan rasa pada hatimu untuk memohon kepadaNya. Kebahagiaan itu ada, jika kamu mahu menjemputnya.

Kata seorang pujangga, “Jangan pernah merasa ragu dalam mencuba suatu hal kerana kegagalan bukanlah suatu hal yang menakutkan.” Katanya lagi, “Ketika kamu hanya akan melakukan apa yang kamu bisa dan hanya apa yang kamu tahu, maka dirimu hanya bisa melakukan hal-hal yang biasa. Namun sebaliknya, jika berani mencuba maka dirimu akan mendapatkan hal-hal yang luar biasa.”

Tuhan berjanji kepada umatnya suatu hal yang terbaik, namun yang terbaik tidak akan bisa ditempuh dengan mudah. Kerana itu sahabatku, kamu mesti berusaha, kamu juga harus percaya yang penciptaMu tahu dan tidak lupa memperhatikanmu.

“Mungkin memaafkan tanpa melupakan bukanlah hal mudah, tapi engkau harus berusaha memaafkan apabila ingin terus berjalan.”

“Ketika banyak pemasalahan yang menghampiri dirimu, janganlah meminta untuk lekas dihilangkan. Tetapi mintalah agar bisa menjadi lebih dewasa.”

“Jangan menjadikan kebencian dan balas dendam menutupi hati kita, kerana semuanya pasti akan mendapat balasannya masing-masing.”

“Jika bisa menjadi sukses sewaktu muda, kenapa harus menunggu usia tua?”

“Bukan kerana rezeki yang diterima sedikit, tetapi kerana hatinya yang kurang lapang.”

“Kurang pandai mungkin bisa diperbaiki, tetapi kejujuran tidak akan pernah mudah untuk ditanamkan.”

“Jangan menunggu diriku di sana, berjalanlah di sampingku bersama hingga sampai di sana.”

“Ketika dirimu miskin dan kekurangan harta, jangan pernah berhenti belajar dan menuntut ilmu kerana kelak ia akan menjadi hartamu.”

“Jangan sombong kerana kesombongan itu suatu kebodohan.”

“Jangan hanya memandang dari salah satu sisi, agar pandanganmu tidak tersempitkan.”

“Jangan bosan menjadi orang baik dan terus berbuat baiklah pada sesama manusia.”

“Yang paling penting adalah sikap kita, bukan balasan daripada orang lain.”

“Ketika sang lelaki tidak memiliki apa pun dalam hidupnya maka di situlah letak kesetiaan wanita sedang diuji.”

“Jauhilah orang yang banyak berfikir negatif kerana di sana akan muncul masalah daripada sebuah solusi yang ada.”

“Rasa cukup muncul ketika hati mulai merasa lapang menerima yang sedikit.”

“Dengan bekerja keras kamu akan mengalahkan orang-orang yang berbakat.”

“Jangan bersedih atas nasib yang menimpamu, bersabar dan bangkitlah.”

“Ketika kamu memiliki keyakinan untuk mampu melakukan maka kamu akan bisa mewujudkan segala mimpimu.”

“Orang yang bertindak tanpa berfikir adalah orang yang gagal.”

“Hidup hanya sekali, lakukanlah yang terbaik, usaha yang maksimal dan buat baik semua.”

“Jadilah seperti samudera yang luas, kerana ia tak pernah sekalipun banyak yang mengotorinya.”

“Jangan sampai lehermu terpotong hanya kerana lidahmu.”

“Gagal adalah masalah kecil namun putus asa adalah masalah yang besar.”

“Untuk menjadi yang terbaik, kamu harus memiliki mimpi yang besar dan semangat untuk mewujudkannya.”

“Seringkali kita memperlecehkan hal-hal yang kecil, padahal daripada sanalah lahir suatu yang besar.”

“Ketika kita bersyukur, maka kita seolah-olah memiliki segalanya.”

“Apa yang anda tahu, dan anda kerjakan maka anda tidak akan gagal.”

“Sebuah langkah kecil adalah sebuah awal jalan yang panjang.”

“Tekuni salah satu bidang maka kamu akan menjadi orang hebat yang berhasil.”

“Teman-temanmu adalah gambaran masa depanmu nanti.”

“Seberapa jauh seseorang berkelana, maka ia akan menemui sejauh apa yang ia lakukan.”

“Seorang juara pasti akan percaya pada dirinya sendiri, walaupun tidak ada orang yang mahu mempercayainya lagi.”

“Ketakutan harus dikerdilkan, kerana ketakutan adalah musuh besar impian yang akan diwujudkan.”

“Kerja keras orang tua itu kerana ingin anak-anaknya menjadi peribadi yang bukan hanya biasa tetapi luar biasa.”

“Orang yang tersesat adalah orang yang terus mengikuti arus keramaian.”

“Jangan pernah mengorbankan apa yang sangat kamu harapkan dengan apa yang kamu ingin sekarang.”

“Saat orang lain di sekitarmu berkata bahawa dirimu telah berubah, sebenarnya hanyalah kamu mulai berhenti untuk tidak melakukan hal-hal yang seperti biasanya mereka ingin kamu melakukannya.”

“Ketika kamu masih banyak menanggung banyak masalah, bererti itu tanda Allah sayang kerana Allah percaya bahawa kamu mampu menghadapinya. Jangan sia-siakan kepercayaan tersebut.”

“Agar langkah sukses 10 kali lebih cepat, maka kamu perlu mempunyai keberanian untuk mengambil keputusan.”

“Kenyataan hidup kamu, adalah gambaran daripada fikiran dan jiwa kamu.”

“Kesuksesan akan sangat jauh, apabila kamu banyak melakukan hal-hal yang sia-sia.”

“Sebuah keputusan yang paling baik ialah dengan berpedoman pengalaman hidup. Dan pengalaman hidup diperoleh daripada keputusan yang pernah salah.”

“Setiap hari sangatlah berharga, janganlah menunggu waktu yang tepat untuk mulai melangkah.”

“Janganlah lupa ketika sahabat yang kamu miliki ketika ia susah, sesungguhnya di situlah kesetiaan anda teruji.”

“Ketika kamu merasa sangat terluka atas sikap orang lain, maka berdoalah agar kamu tidak berbuat seperti apa yang telah dilakukannya.”

“Waktu sangatlah berharga, janganlah pernah mensia-siakannya.”

“Waktu itu ibarat pedang yang bila digunakan dengan baik akan membawamu pada sebuah keberuntungan dan sebaliknya jika kamu lalai ia akan membunuhmu.”

“Teruslah optimis dan berfikir positif dalam hidupmu.”

“Pertimbangkanlah apa yang akan kamu sampaikan jangan sampai apa yang kamu sampaikan bisa membahayakan dirimu.”

“Seberat apapun masalah yang kamu alami, jangan biarkan orang lain membuatmu merasa tidak pantas untuk mendapatkannya.”

“Terkadang kita perlu menjauh, agar seseorang menghargai betapa berharganya suatu kedekatan itu.”

“Jangan pernah memberikan perhatian pada seseorang jika tidak berniat untuk mempertanggung jawabkan rasa yang muncul setelahnya.”

“Jangan menyesali masa lalu, tapi perbaikilah sesuatu yang salah di masa depanmu.”

“Terkadang keputusan untuk berhenti bukanlah sebuah pilihan untuk menyerah, namun hanya saatnya kita sadar bahawa ada hal-hal yang memang tidak bisa untuk dilanjutkan.”

Seburuk apapun masa lalu yang terjadi, ialah yang membuatmu menjadi lebih hebat seperti saat ini.”

“Teruslah meminta kepada Allah, dalam keadaan apapun.”

“Ketika kamu tersungkur dan tak punya harta lagi, di sanalah waktu yang tepat menemukan sahabat sejatimu.”

“Kamu harus tahu bagaimana rasanya mencintai, agar kamu menghargai ketika dicinta.”

“Ketika ada banyak kekecewaan yang menghampirimu, ingatlah setelah badai pasti akan muncul pelangi.”

“Belajarlah bersyukur atas apa yang tengah kamu terima dan kamu miliki saat ini.”

“Jangan berputus asa, Tuhan selalu setia bersama hambaNya.”

“Teruslah mencuba agar menemukan apa-apa yang menjadi pertanyaanmu selama ini.”

Orang yang kuat adalah orang yang mampu memaafkan dirinya sendiri dan orang lain.”

“Yang terbaik tidak selalu yang terindah, kerana yang terbaik adalah yang paling tepat.”

“Ketika tidak ada yang dapat kamu syukuri hari ini, maka bersyukurlah atas nafas yang masih bisa engkau hembuskan.“

“Ada satu dzat yang tidak akan pernah melupakan kita, yakni Yang Maha kuasa.”

“Terkadang mungkin Allah buatmu kecewa, tetapi percayalah Dia hanya ingin kamu berharap hanya kepadaNya.”

“Jangan bersedih, kerana janji Allah itu pasti.”

“Ketika kamu kehilangan seseorang yang amat penting di dunia ini, yakinlah bahwa Allah akan mengganti kepergiannya dengan yang lebih baik”

“Sebaik-baik tempat pengharapan hanyalah kepada Allah Azza wajalla”

“Allah tidak pernah berkhianat kepada para hambaNya, walau itu sekecil biji zarah”

“Jangan pernah berhenti berbuat baik, kerana akan terus mengalir pahala sepanjang hayatmu.”

“Allah selalu memberikan yang terbaik untuk semua hambaNya.”

“Allah akan mengganti setiap luka yang tengah kamu rasakan dengan kebahagiaan yang belum pernah tergambarkan.”

“Ketika engkau bertekad menjadi orang yang lebih baik lagi maka Allah akan mendatangkan orang baik di dalam hidupmu untuk menemani langkahmu.”

“Tidak ada yang tidak mungkin selama kamu punya Allah”

“Allah tidak akan pernah memutuskan mengambil sesuatu yang sebenarnya baik untukmu, untuk digantikan dengan yang lebih tepat dan lebih baik lagi.”

“Jangan berputus asa, Allah bersama kita.”

“Allah itu dekat, bahkan lebih dekat dari apa saja yang bisa engkau lihat.”

Banyak lagi kata-kata hikmah daripada pujangga-pujangga besar di dunia yang mahu saya kongsikan tetapi cukuplah setakat ini. Harus diingat kalau sekadar membaca tetapi selepas itu dilupa dan terlupa, maka tidak berguna ia. Pesan saya, cuba sedaya upaya untuk mempratikkan nasihat yang diberi kalau tidak semua, 20 peratus pun cukup kerana sekurang-kurangnya kamu sudah 20 lebih berjaya daripada sebelum ini.

Terima kasih kerana sudi membaca nukilan saya tetapi sebahagian besarnya saya ambil daripada kata-kata insan-insan pilihanNya. Dia memberikan kebijaksaan kepada yang Dia suka, untuk kita semua dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk khasnya.

Semoga 2019 lebih bermakna untuk kita semua.

Related posts

Khas Yang Bernama Suami dan Isteri

Wirda Adnan

September Akan Pergi

Wirda Adnan

Kamu Cantik!

Wirda Adnan

Leave a Comment