GAYA HIDUPkesihatan

UBAT KANSER 

Jarum tujuh bilah, jarum tujuh, duri tujuh, jarum bintang tujuh 

Jarum tujuh bilah, jarum tujuh, duri tujuh, jarum bintang tujuh dan pokok kanser (Leuenbergeria bleo sin. Pereskia bleo) ialah spesies kaktus berdaun yang tempatan dari hutan lembab teduh di Amerika Tengah, yang tumbuh menjadi kayu renek berduri sekitar 2 m tinggi dengan bunga besar jingga, menyamai mawar.

Ia tumbuhan lasak yang mudah membiak dan boleh beradaptasi dengan hampir semua iklim kecuali tundra. Keadaan optimum untuk pertumbuhannya adalah sinar matahari yang terang dan iklim tropika. Pokok ini juga mudah dibiakkan melalui keratan batang dan biji benih. Daunnya akan gugur jika terdedah dengan keadaan kering namun mudah pula tumbuh apabila air mencukupi. Di sepanjang batangnya terdapat tompokan duri yang meruncing tajam, membuatkan ia dipanggil ‘jarum tujuh bilah’. Daunnya yang rangup boleh dijadikan ulam atau salad.

Jarum tujuh bilah ialah renek separa berkayu, berukuran besar dan boleh tumbuh sehingga 2-8 m tinggi sekiranya tidak dicantas. Batangnya lembut berwarna hijau ketika muda, bertukar perang setelah tua dan mempunyai tompokan duri panjang yang halus bak jarum berhampiran tangkai daun. Daunnya tunggal, tersusun berpilin, berbentuk bujur dengan hujung serta pangkalnya tirus; pucuk berwarna kemerahan dan bertukar warna menjadi hijau, dengan permukaan berkilat dan mudah bertunas.

Bunganya pula tunggal, berukuran sederhana besar, keluar di hujung dahan, mempunyai ranggi yang berlapis-lapis, dan berwarna jingga, merah tua atau ungu. Buahnya sederhana besar, berbentuk bulat  dan leper di atasnya seakan buah teratai, hijau ketika muda, kuning setelah tua, dan mengandungi beberapa benih hitam berukuran sederhana besar.

Leuenbergeria bleo ditemukan di sepanjang sungai dan aliran di Panama dan Colombia seperti di hutan kedua dari aras laut ke ketinggian 1300 meter. Senarai Merah Spesies Terancam IUCN menyenaraikan spesies ini selaku ‘kurang membimbangkan’ (LC).[

Khasiat

Kandungan

Daunnya mengandungi kandungan air, serat, karbohidrat, gula, alkaloid, protein, kalsium, kalium, musilaj dan vitamin.

Perubatan tradisional

Tumbuhan ini dipercayai dapat mengubati penyakit barah semacam barah usus besar dan hidung. Ia turut dipakai untuk merawat tekanan darah tinggi, kencing manis, penyakit buah pinggang, sakit kepala dan lenguh badan. Kajian mendapati yang ekstrak daun tumbuhan ini dapat merencatkan pertumbuhan dan membunuh sel barah.

Galeri

  • Bunga kembang
    Bunga kembang
  •  
  •  
    Buah
    Buah
  •  
    Tompokan duri pada batang
    Tompokan duri pada batang
  •  
  •  
    Benih
    Benih
  •  
    Anak benih
    Anak benih

Manfaat dan Khasiat Daun Jarum Tujuh Bintang untuk Kesihatan

1. Menyembuhkan luka

Khasiat daun jarum tujuh bintang yang pertama adalah membantu kulit agar cepat sembuh daripada luka. Daun ini akan menyembuhkan luka ringan di kulit dengan membuatnya lebih cepat kering.

2. Obat wasir

Khasiat daun jarum tujuh bintang untuk ubat juga sesuai dalam mengatasi wasir. Bagi anda yang mempunyai penyakit wasir dan sering kambuh, anda dapat mengatasinya dengan daun unik yang satu ini.

3. Mencegah kanser

Khasiat daun jarum tujuh bintang dalam menyihatkan tubuh mampu menjadi daun anti kanker alami. Daun ini mengandung banyak kandungan alami untuk mencegah kanker, terutama kanker rahim pada wanita.

4. Mengatasi racun

Khasiat daun jarum tujuh bintang bisa digunakan untuk mengatasi racun. Kandungan alami dalam daun ini akan menetralisir zat racun di dalam tubuh Anda sehingga tidak menimbulkan efek samping ke tubuh.

5. Mencegah infeksi

Khasiat daun jarum tujuh bintang untuk tubuh anda yaitu dapat mencegah timbulnya infeksi. Daun ini akan dengan mudah menyembuhkan beberapa gejala penyakit agar infeksi tidak terjadi dan menimbulkan penyakit yang lebih parah.

6. Mengatasi perut kembung

Perut kembung bisa jadi karena banyaknya gas yang ada di dalam pencernaan anda dan sulit untuk dikeluarkan. Untuk mengatasinya, cobalah menggunakan daun jarum tujuh bintang. Daun ini ampuh untuk menyembuhkan perut yang terasa kembung.

7. Menyihatkan rongga mulut

Kesehatan rongga mulut dapat anda jaga dengan daun jarum tujuh bintang. Daun ini mengandung senyawa sihat yang cocok untuk mulut anda dan menjaga kesihatan bibir, gusi, gigi, serta kulit bagian dalam mulut.

8. Ubat hipertensi

Manfaat daun jarum tujuh bintang untuk mengatasi penyakit dapat diandalkan untuk dijadikan obat hipertensi. Daun alami ini ampuh dalam mencegah tekanan darah menjadi naik agar hipertensi tidak muncul.

9. Mengatasi rematik

Rematik pun dapat anda atasi dengan menggunakan daun jarum tujuh bintang. Daun ini akan meredakan gejala rematik yang menyerang tulang dan juga persendian dengan cara menyembuhkan rasa nyerinya.

10. Mencegah asam urat

Penyakit asam urat dapat anda cegah sejak dini dengan daun jarum tujuh bintang. Daun ini akan dengan mudah masuk ke dalam tubuh dan membantu Anda agar kebal dari serangan penyakit asam urat.

Related posts

Nespresso Lancarkan Dua Kopi Edisi Terhad

admin

Bagaimana Diabetes Mengubah Hidup Saya?

adminwm

Sajian Nasi Daun Pisang Yang Enak

adminwm

Leave a Comment