GAYA HIDUPkesihatan

Apakah fenomena biologi (sarcopenia) yang muncul pada manusia apabila mereka sudah tua?

Sarcopenia ialah kehilangan jisim dan kekuatan otot rangka akibat penuaan.
Ia adalah keadaan yang dahsyat.
Mari terokai sarcopenia!

  1. Untuk mengembangkan tabiat boleh berdiri… jangan duduk! …dan jangan baring kalau boleh duduk!
  2. Jika orang tua jatuh sakit dan dimasukkan ke hospital, jangan minta dia berehat lebih banyak, atau baring dan berehat dan tidak bangun dari katil!
    Berbaring selama seminggu kehilangan sekurang-kurangnya 5% jisim otot!
    Dan orang tua itu tidak dapat memulihkan ototnya! Kebiasaannya, ramai warga emas yang mengambil pembantu lebih cepat kehilangan otot!
  3. Sarcopenia lebih menakutkan daripada osteoporosis!
    Dengan osteoporosis, anda hanya perlu berhati-hati agar tidak jatuh, manakala sarcopenia bukan sahaja menjejaskan kualiti hidup tetapi juga menyebabkan gula darah tinggi kerana jisim otot yang tidak mencukupi!
  4. Kehilangan atrofi otot yang paling cepat adalah pada otot kaki!
    Kerana apabila seseorang sedang duduk atau berbaring, kaki tidak bergerak dan kekuatan otot kaki terjejas … Ini amat penting!* Anda harus berhati-hati dengan sarcopenia! Naik dan turun tangga…berlari dan berbasikal adalah senaman yang hebat dan boleh meningkatkan jisim otot! Untuk kualiti hidup yang lebih baik untuk semua orang tua… Gerak…jangan buang otot!! Penuaan bermula dari kaki ke atas! Pastikan kaki anda aktif dan kuat!! ▪ Apabila kita semakin tua dan semakin tua setiap hari, kaki kita harus sentiasa aktif dan kuat. ▪ Jika anda tidak menggerakkan kaki anda selama 2 minggu sahaja, kekuatan kaki sebenar anda akan berkurangan selama 10 tahun. Oleh itu, Senaman yang kerap SEPERTI BERJALAN, AMAT PENTING. Kaki adalah sejenis tiang yang menanggung seluruh berat badan manusia.

    JALAN-JALAN SETIAP HARI.! Menariknya, 50% tulang seseorang dan 50% otot berada di bahagian kaki.
    ADAKAH ANDA BERJALAN???
    Sendi dan tulang yang terbesar dan terkuat dalam tubuh manusia juga terdapat di kaki. 70% aktiviti manusia dan pembakaran tenaga dalam kehidupan manusia dilakukan oleh bipeds. Kaki adalah pusat pergerakan badan.
    ▪ Kedua-dua kaki bersama mengandungi 50% saraf tubuh manusia, 50% saluran darah dan 50% darah yang mengalir melaluinya.
    Penuaan bermula dari kaki ke atas
    ▪ Senaman kaki tidak pernah terlambat walaupun selepas umur tujuh puluh lapan puluh tahun
    ▪ Berjalan sekurang-kurangnya 30-40 minit sehari untuk memastikan kaki anda mendapat senaman yang mencukupi dan untuk memastikan otot kaki anda kekal sihat. Kongsi maklumat penting ini dengan semua rakan dan ahli keluarga anda yang berumur lebih dari 40 tahun, kerana semua orang semakin tua setiap hari.🙏🙏🙏

Related posts

Tips Pencegahan Covid-19 Untuk Pengguna Grab dan Teksi

admin

Malam Mehndi

adminwm

Suami Ditinggalkan Kerana Kanser, Menyusahkan Hidup

admin

Leave a Comment