Apabila berlaku kematian bagi seorang suami, antara insan yang akan diberi perhatian ialah isteri si mati. Siapa isterinya? Muda atau tua? Cantik atau sebaliknya? Berkerjaya atau suri rumah sepenuh masa?
Bagaimana dia akan meneruskan kehidupan selepas kematian suaminya? Solehahkah dia? Bagaimana nanti dia menguruskan anak-anaknya? Banyakkah harta pusaka yang diperolehnya? Adakah menjadi janda yang kaya atau miskin tanpa harta? Adakah dia memerlukan suami yang lain untuk menjaganya? Ya, 1001 persoalan berlegar-legar dalam pemikiran sesiapa pun, sama ada rakan-rakan arwah suami, rakan-rakan sendiri ataupun saudara-mara.
Dalam menghadapi pelbagai pandangan dan sangkaan masyarakat, isteri yang baru kematian suami juga berhadapan dengan emosi yang bergejolak. Jika tidak diurus dengan baik, ia akan memberi tekanan yang berat.
Justeru, fasa-fasa awal kehilangan suami memerlukan kekuatan emosi yang tinggi untuk meneruskan kehidupan dengan tenang di samping menguruskan anak-anak yang pastinya memerlukan seorang ibu yang kuat.
Islam memandang serius situasi berat yang dihadapi isteri dengan menghadiahkan tempoh bertenang selama empat bulan 10 hari. Ia adalah tempoh ‘iddah isteri yang kematian suami serta perlu berkabung bagi meraikan kesedihan dan kehormatan kepada si mati yang dikenali sebagai tempoh ihdad.
Maksud dan kewajipan ihdad
Ihdad dalam bahasa Arab bermakna tegahan dan larangan. Hal ini kerana ihdad merupakan suatu aturan khas yang berkait rapat dengan wanita yang kematian suami. Ihdad menegahnya daripada banyak perkara yang dahulunya diharuskan baginya.
Menurut syarak, ihdad ialah perbuatan meninggalkan perhiasan yang dipakai atau berhias diri kerana berdukacita atas kematian seseorang.
Menurut mazhab asy-Syafi’i, hukum berihdad diwajibkan kepada wanita yang kematian suami selama empat bulan 10 hari. Pandangan ini adalah ijmak ulama berdasarkan hadis riwayat Zainab binti Abi Salamah r.a. bahawa Nabi SAW bersabda:
لَا يَحِلُّ لِامْرَأَةٍ تُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، تُحِدُّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ، إِلَّا عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا
“Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah SWT dan hari akhirat untuk berkabung lebih daripada tiga hari kecuali jika yang meninggal adalah suaminya, maka waktunya adalah empat bulan dan 10 hari.” (Sahih Bukhari no. hadis 1222)
Kewajiban berihdad adalah sebagai pernyataan isteri terhadap hubungan dengan suaminya yang telah meninggal dunia. Ia menggambarkan kesedihan yang menimpa kerana kehilangan seorang insan yang sangat rapat dan akrab dalam hidupnya.
Demikian juga, kewajipan ihdad sebagai meraikan perasaan isteri yang berasa kehilangan suatu nikmat kehidupan dalam agama iaitu nikmat pernikahan.
Pernikahan mampu menjaga maruah isteri daripada melakukan perzinaan dan perkara-perkara yang haram, di samping memperoleh nafkah yang halal daripada suami.
Justeru, amat wajarlah ihdad itu dipatuhi kewajibannya lantaran kematian suami yang juga merupakan musibah dan perasaan dukacita yang menimpa dirinya.
Larangan berhias seorang wanita dalam ihdad
Wanita tidak boleh menerima pinangan lelaki lain dan perkahwinan dalam tempoh ‘iddah adalah tidak sah. Ia merupakan larangan umum bagi semua tempoh ‘iddah termasuk perceraian hidup cuma bezanya ialah tempoh ‘iddah bagi perceraian hidup hanyalah tiga kali suci, manakala bagi wanita kematian suami, tempoh ‘iddahnya ialah empat bulan 10 hari.
Bagi mereka yang kematian suami dalam keadaan hamil, ia akan berakhir setelah kelahiran anak dalam kandungan. Tambahan peraturan bagi wanita kematian suami ialah mereka perlu menjalani pantang larang ihdad atau berkabung. Larangan ini adalah berdasarkan hadis daripada Ummu `Atiyyah al-Ansariyyah r.a. katanya:
كُنَّا نُنْهَى أَنْ نُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلاَثٍ، إِلاَّ عَلَى زَوْجٍ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَعَشْرًا، وَلاَ نَكْتَحِلَ وَلاَ نَتَطَيَّبَ وَلاَ نَلْبَسَ ثَوْبًا مَصْبُوغًا إِلاَّ ثَوْبَ عَصْبٍ، وَقَدْ رُخِّصَ لَنَا عِنْدَ الطُّهْرِ إِذَا اغْتَسَلَتْ إِحْدَانَا مِنْ مَحِيضِهَا فِي نُبْذَةٍ مِنْ كُسْتِ أَظْفَارٍ، وَكُنَّا نُنْهَى عَنِ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ
“Kami dilarang berkabung atas kematian seseorang melebihi tiga hari melainkan kematian suami yang dibenarkan berkabung selama empat bulan 10 hari. Kami tidak dibenarkan bercelak, berwangi-wangian dan memakai pakaian yang cantik, berseri melainkan ‘asb (sejenis pakaian perempuan Arab). Ketika mandi setelah suci daripada haid, kami dibenarkan menggunakan sedikit minyak wangi. Kami juga dilarang untuk mengiringi jenazah.” (Riwayat al-Bukhari (307) dan Muslim (938))
Dalam hadis di atas terdapat empat larangan ihdad iaitu bercelak, berwangi-wangian, memakai pakaian cantik dan mengiringi jenazah. Bercelak serta memakai solekan di wajah termasuk solekan bibir, pipi dan sebagainya yang boleh memberi tarikan kepada lelaki ajnabi. Begitu juga wanita ihdad dilarang memakai bau-bauan yang harum pada badan dan pakaian yang boleh menimbulkan rasa syahwat.
Walau bagaimanapun, ia diharuskan untuk menghilangkan bau yang tidak selesa seperti bau peluh, masam dan bau ketika wanita haid, namun tidak boleh keterlaluan sehingga menarik perhatian lelaki. Selain itu wanita berihdad juga dilarang memakai pakaian dan perhiasan yang boleh mencantikkan diri termasuk memakai barang kemas dan berinai.
Secara umumnya sepanjang tempoh ini, seorang wanita dilarang melakukan beberapa perkara yang boleh membawa kepada keinginan seorang lelaki ajnabi untuk melamarnya sebagai isteri. Larangan berhias dan berwangi-wangian sepanjang tempoh ini sebenarnya satu kaedah pencegahan (sadd al-dzara’i‘) bagi mengelakkan timbulnya perasaan minat golongan lelaki terhadap wanita berkenaan dan kehendak wanita itu sendiri untuk mencari pengganti dalam tempoh ‘iddah yang akhirnya boleh membawa kepada perasaan ingin berkahwin.
Walaupun wanita berkabung dilarang daripada berhias, hal ini tidak bermakna mereka perlu mengabaikan aspek kebersihan dan kesihatan diri. Malah, mereka wajib menjaga kebersihan dan kekemasan diri, pakaian dan tempat tinggal sepanjang tempoh ihdad.
Perintah berkabung hanya dikhususkan kepada suruhan meninggalkan hiasan tubuh badan dan pakaian sahaja, tidak termasuk hiasan tempat tinggal dan bilik tidur. Malah, mereka digalakkan banyak bertaqarrub kepada Allah SWT dalam keadaan bersih dan kemas.
Larangan keluar rumah dalam ihdad
Ulama daripada empat mazhab bersepakat bahawa wanita yang sedang beriddah diwajibkan menetap di rumah suaminya sepanjang tempoh empat bulan 10 hari dan dilarang meninggalkan rumah tersebut. Mereka bersandarkan kepada firman Allah SWT (maksudnya):
“Janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya (sehingga selesai iddahnya), dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata…” (At-Talaq 65 :1)
Larangan keluar rumah bagi seorang isteri dalam tempoh ihdad merupakan satu kemaslahatan yang besar bagi seorang wanita. Ia mampu menjaga maruah wanita yang baru kehilangan suami daripada pandangan-pandangan sinis serta tanggapan negatif masyarakat. Ia juga dapat membendung keinginan lelaki untuk mengahwini wanita yang masih dalam tempoh ‘iddah. Masyarakat Melayu sering mengaitkan wanita janda dengan isu-isu negatif seperti skandal dengan teruna dan suami orang, masalah sosial dan sebagainya.
Mereka tidak sunyi daripada pelbagai fitnah yang boleh mencemarkan maruah wanita. Pelaksanaan ihdad salah satu alternatif dalam menangani isu tersebut. Sepanjang tempoh ihdad, mereka dilarang keluar dari rumah tanpa sebarang hajat yang amat diperlukan.
Larangan ini sebenarnya dapat mengurangkan tanggapan masyarakat, malah dapat memelihara keselamatan mereka daripada sebarang kekacauan. Maka, tempoh ini mampu memulihkan keseimbangan emosi dan memberi ketenangan jiwa setelah berhadapan dengan ujian kematian.
Walau bagaimanapun, sebahagian besar ulama telah memberi kelonggaran bagi mereka untuk keluar rumah disebabkan keperluan untuk menjaga kemaslahatan seperti menguruskan jenazah suami di hospital jika tiada waris lain yang boleh membantu. Begitu juga keharusan keluar daripada rumah bagi seorang wanita untuk bekerja atau membeli keperluan diri dan keluarga. Namun, sangat perlu diberi perhatian untuk menjaga penampilan diri dengan pantang larang ihdad iaitu tidak mempamerkan kecantikan dengan bersolek dan memakai perhiasan.
Pandangan yang memberi keharusan wanita ihdad keluar dari rumah disebabkan keperluan berdasarkan riwayat daripada Mujahid yang berkata:
“Ketika beberapa orang para sahabat meninggal dunia di medan Uhud, isteri-isteri mereka telah datang menemui Nabi SAW lalu berkata: ‘Wahai Rasulullah, kami berasa sunyi bersendirian pada waktu malam, adakah boleh kami bermalam di rumah sahabat-sahabat kami dan apabila siang menjelma kami pulang ke rumah masing-masing?’ Baginda bersabda: ‘Kamu boleh berbual-bual di rumah sahabat-sahabat kamu hinggalah apabila kamu mahu tidur pulanglah setiap seorang kamu ke rumahnya masing-masing. (Sunan al-Baihaqi, 7/717 (15512), Ma ‘Arifah al-Sunan 11/218 (15329))
Namun, perlu difahami bahawa keharusan untuk wanita berihdad keluar dari rumah hanya diberikan atas alasan keperluan dan hajat. Apabila hajatnya telah dipenuhi, tiadalah lagi keharusan baginya untuk menghabiskan masanya di luar rumah ihdadnya.
Mengiringi jenazah dalam ihdad
Terdapat banyak soalan daripada masyarakat berkaitan perempuan dalam ihdad mengiringi suaminya ke kubur. Secara umumnya larangan mengiringi jenazah ke kubur bukan hanya terhad kepada wanita dalam ihdad sahaja, malah larangan Rasulullah SAW umum kepada semua wanita termasuk wanita dalam ihdad.
Daripada Umm Atiyyah RA bahawa dia berkata:
نُهِينَا عَنْ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَلَمْ يُعْزَمْ عَلَيْنَا
Maksudnya: Kami (kaum wanita) dilarang daripada mengikut jenazah-jenazah (ke kekuburan) dan Baginda (SAW) tidak melarang dengan keras (hal demikian) ke atas kami. (Hadis riwayat al-Bukhari (1278))
Menurut Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ (5/277-278), larangan ini bersifat makruh tanzih dan merupakan pandangan Mazhab Syafie dan jumhur, manakala dalam Mazhab Malik tidak menganggap makruh kecuali bagi wanita muda.
Seperti yang dijelaskan sebelum ini, wanita kematian suami hanya dibenarkan untuk keluar dari rumah dalam tempoh ihdad jika terdapat keperluan. Realiti yang berlaku pada masa kini, semua urusan pengebumian jenazah dilakukan oleh pihak lelaki, maka tiada keperluan untuk isteri mengiringi jenazah ketika urusan pengebumian yang ramai dihadiri oleh kaum lelaki.
Secara umumnya, pensyariatan ihdad mempunyai hikmah yang tersendiri iaitu bagi memberi satu masa dan ruang yang istimewa kepada isteri untuk menerima kehilangan suami yang pernah menjadi sebahagian daripada hidupnya.
Ia tempoh menyesuaikan diri untuk berlapang dada dan redha atas ujian kehidupan. Ia juga bagi menzahirkan kesedihan dan kesetiaan isteri serta menjaga maruah isteri daripada diganggu oleh lelaki lain. Allahu a’lam.Dipetik daripada tulisan Hasliza Talib
Pensyarah Jabatan Kefahaman dan Pemikiran Islam
Universiti Islam Selangor